صفحه اصلي     درباره ما     نقشه سايت     ارتباط با ما     پژوهشکده در يك نگاه  
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ 05:00 1396/5/26
کنکاش علمی بیشتر در مورد حکم سقط جنین قبل از نفخ روح لازم است


كد خبر:3498 تاريخ خبر :15:13:00 1395-11-26 نسخه چاپي

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه قرآن، میان اخلاق و شرع تفکیکی قائل نشده است عنوان کرد: نیازمند کنکاش علمی بیشتری در مورد حکم سقط جنین قبل از نفخ روح هستیم.

به گزارش واحد خبر پایگاه معارف قرآن به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در کرسی ترویجی سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی که در روز دوشنبه مورخ 25بهمن1395 در مدرسه علمیه حضرت صدیقه(س) برگزار شد گفت: مهمترین محور بحث در سقط جنین، قبل از ولوج و دمیده‌شدن روح است زیرا بعد از نفخ روح، اختلافی میان فقها و علما در حرمت سقط جنین وجود ندارد و همه، سقط جنین بعد از چهار ماهگی را حرام می دانند.
وی افزود: آنچه بحث اختلافی است و باید در چنین کرسی‌هایی مورد بحث بیشتر قرار گیرد مرحله قبل از ولوج و دمیده شدن روح است زیرا برخلاف نظر ارایه‌دهنده بحث که فرمودند: قبل از نفخ روح هم سقط جنین دارای اشکال است، معتقدم نباید حتی بحث را بر روی «انسان» و «شخص» متمرکز کرد.
یوسفی‌مقدم بیان کرد: جنین قبل از دمیده شدن روح، شیء است و شئ نیز حکم انسانی، اخلاقی و شرعی پیدا نمی‌کند لذا کشتن شیء از نظر شرعی و اخلاقی قبیح نیست از این رو پرداختن به این منظر بحث در تحقیقات آینده، بسیار مهم است.
یوسفی‌مقدم عنوان کرد: امام علی(ع) در ذیل آیه شریفه «وَ إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» که از ایشان سؤال شده است، بحث تطبیق«مَوْءُودَةُ» را سقط جنین بعد از دمیده شدن روح دانسته اند لذا اگر کسی قبل از ولوج روح، جنین را سقط کند، کاری غیر اخلاقی و غیرشرعی نیست زیرا حکم اخلاقی و شرعی روی انسان بار می‌شود ولی جنین قبل از دمیده شدن روح، انسان نیست.
این استاد حوزه ادامه داد: ظاهر بیان امام این است که اگر در رحم و یا بیرون از آن و بعد از دمیده شدن روح باشد مصداق قتل نفس و مَوْءُودَةُ است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان اینکه میان عقل و شرع هماهنگی وجود دارد تاکید کرد: علامه طباطبایی و برخی مفسران معتقد هستند که میان عقل و شرع در عالم تکوین هماهنگی و مطابقت وجود دارد و احکام شرعی خاستگاه عقلی دارند همچنین در قرآن نیز تفکیکی میان اخلاق و احکام شرعی دیده نمی شود.
یادآور می‌شود در این کرسی، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌بویه در مقام ارائه دهنده این بحث علمی در سخنانی اظهار داشتند: حرمت سقط جنین که براساس نظر فقها، چهار ماهگی و زمان نفخ روح است از مجموعه آیات قرآن و روایات قابل دریافت است ضمن اینکه قبیح بودن سقط قبل از چهارماهگی نیز مستدل به برخی آیات و روایات به صورت غیرمستقیم است اما حجت‌الاسلام یوسفی مقدم معتقد است که اگر قبل از چهار ماهگی، جنین را شیء بدانیم حکم شرعی و حتی اخلاقی بر او بار نخواهد شد لذا باید تحقیقات علمی بیشتری در این مورد صورت بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم در پاسخ به سؤال واحد خبر پایگاه معارف قرآن که: مرجع تشخیص شئ بودن و یا شخص بودن و یا انسان بودن جنین چیست؟، اظهار داشتند: مرجع تشخیص، روایات و دانش پزشکی است. زیرا می توان با بررسی روایات و موضوع شناسی دانش پزشکی در باره مراحل شکل گیری جنین، شیئ بودن، شخص بودن و یا انسان بودن جنین را معین کرد.
 بایگانی اخبار

اخبار مرکز
مقالات و كتابهاي قرآني
نشست ها و همايش ها
مراكز و شخصيت ها
پايگا ه ها و وبلاگها
بين الملل