صفحه اصلي     درباره ما     نقشه سايت     ارتباط با ما     پژوهشکده در يك نگاه  
جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ 09:04 1396/7/13
توسعه فرهنگ قرآنی در گرو داشتن دانش، تعمیق ایمان و تحقیق مضامین قرآنی است


كد خبر:3337 تاريخ خبر :21:25:00 1392-11-2 نسخه چاپي

الزاماً هر فعالیت قرآنی منجر به توسعه فرهنگ قرآنی نمی‌شود؛ توسعه فرهنگ قرآنی مثلث سه ضلعی است که تأمین دانش قرآنی، تعمیق ایمان و تحقیق مضامین قرآنی سه ضلع اصلی آن است.

به گزارش واحد خبر پايگاه معارف قرآن به نقل از ايكنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی،‌ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم افتتاحیه دوره سه روزه اتقان که صبح امروز، دوم بهمن در قم آغاز شد، در خصوص تعارف بنیادین فعالیت‌های قرآنی سخنرانی کرد.

وی در ابتدا با اشاره به لزوم آشنایی با مفاهیم قرآنی واحد اظهار کرد: بسیاری از مفاهیم مهم فعالیت‌های قرآنی به ظاهر بدیهی به نظر می‌رسد، اما با دقت در آن و مراجعه به تعاریف مردم متوجه می‌شویم که تفاوت‌های زیادی در آنها وجود دارد.

معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: رسیدن به یک تعریف واحد این مزیت را دارد که از یکسونگری‌ها در فعالیت‌های قرآنی جلوگیری می‌کند و زمینه درک و اجرای هر چه بهتر منشور توسعه فرهنگ قرآنی را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: داشتن اصطلاح‌نامه و تعاریف واحد باعث کارآمدی فعالیت‌های قرآنی می‌شود؛ ایران تنها کشور در جهان است که مجلس خاصی برای تصویب قانون‌های قرآنی دارد و آن مجلس شوای توسعه فرهنگ قرآنی کشور است که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در آن 26 دستگاه عضو هستند و پنج وزیر و دو معاون وزیر در آن عضویت دارند.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: الزاماً هر فعالیت قرآنی منجر به توسعه فرهنگ قرآنی نمی‌شود؛ توسعه فرهنگ قرآنی مثلث سه ضلعی است که تامین دانش قرآنی، تعمیق ایمان قرآنی و تحقیق مضامین قرآنی سه ضلع اصلی آن است که با تحقق این سه ضلع فرهنگ قرآنی نیز در فرد و جامعه ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تحلیل وضعیت و برنامه‌ریزی باید توجه داشت که وضعیت مطلوب را از وضعیت موجود تفکیک کنیم. تفسیر قرآن، صرفاً کشف دلایل نیست؛ بلکه به معنای نظامات جامعه هستی‌شناسانه در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل مستحدثه از قرآن کریم است و نظام‌سازی قرآنی امری بسیار مهم است که برعهده مفسران برجسته قرآن کریم است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: تعلیم و تربیت نظام واحدی است که فرآیند آموزش آن جدای از ایجاد باور قلبی نیست، به عبارت دیگر هم زمان با تعالیم مفاهیم قرآنی،‌ معلم موظف است که تعالیم را به گونه‌ای ارائه دهد که همزمان ایمان و باور قلبی نیز در مخاطبان ایجاد شود.

وی ادامه داد: تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی امری بسیار حساس است و خلق، تولید و انتشار آثار هنری و رسانه‌ای با موضوعات قرآنی از جمله راه‌های تحقق آن است. همراه شدن هنر با مضامین معرفتی تأثیر بسیار زیادی در معرفت و ایمان قلبی در انسان دارد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: تصویر و سینما تأثیر زیادی در انتقال تعالیم فرهنگی دارد و امروزه برد و تسلط برای افرادی است که بتوانند از طریق رسانه‌ای و به خصوص سینما به این مهم برسند؛ در ایران به صورت میانگین هر سه سال یک فیلم دینی و قرآنی تولید شد که مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت.

معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعریف امور قرآنی بیان کرد: علوم قرآنی یاد می‌دهد که قرآن چیست و معارف قرآن می‌گوید که قرآن چه می‌گوید، اما امور قرآنی عبارت است از مجموعه کارهایی که یاد می‌دهد که با قرآن چه کار کنیم و قرآن چه مطالباتی از ما دارد؛ دیدگاه‌ها و دغدغه‌های قرآنی جامعه، و برنامه‌های تربیت مربیان قرآنی همگی در این دسته می‌گنجد.

وی توضیح داد: شرط ماندگاری و حضور موسسات قرآنی در آینده جامعه این است که آنها برنامه‌های خود را کیفی‌سازی کنند و توانایی طراحی و برنامه‌ریزی را به صورت مستقل دارا باشند. مدیری که نگاه راهبردی و چشم‌انداز نداشته باشد، قطعاً به جایی نمی‌رسد، همچنین در امور مالی، فعالیت موسسات قرآنی نباید وابسته به تغییر و جابجایی مدیران باشد.

وی در پایان تصریح کرد: هم‌افزایی موسسات قرآنی و ایجاد شبکه‌های قرآنی بین موسسات از جمله دستاوردهایی است که در سایه ارتباط و تعامل آنها ایجاد می شود؛ به عبارت دیگرموسسات قرآنی ابتدا باید همدیگر را بشناسند و بعد ظرفیت‌های هم را به یکدیگر عرضه کنند و در گام بعد ظرفیت‌های خود را ارتقاء دهند.

 بایگانی اخبار

اخبار مرکز
مقالات و كتابهاي قرآني
نشست ها و همايش ها
مراكز و شخصيت ها
پايگا ه ها و وبلاگها
بين الملل