صفحه اصلي     درباره ما     نقشه سايت     ارتباط با ما     پژوهشکده در يك نگاه  
جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۸

نظام جزاي اعمال در تفسير شريف الميزان
نویسنده : آستانه،زهرا
مقطع : کارشناسي ارشد (سطح 3)
استاد راهنما: عابديني، محمد رضا
رشته : تفسير و علوم قرآن
تعداد صفحات : 0
سال دفاع : 1393-00-00
مرکز آموزشی: حوزه علميه خواهران قم، جامعةالزهرا(س)
کلید واژه: جزاي عمل ، تجسم اعمال، تبديل، تکفير، حبط عمل
موضوعات :
معرفی و فهرست : دانلود
چکیده: در دستگاه عظيم آفرينش بي نهايت قوانين و مقررات حکيمانه تدبير گرديده که براي حفظ نظام عالم و بقاي آن جريان دارد. انسان در طول حيات دنيايي خود، ناچار به ارتباط با بسياري از اين قوانين جاري در عالم مي باشد. نظام جزاي اعمال با همه قواعد و اصولش از جمله مسائلي است که با انسان ارتباط کامل و پيوسته دارد. زندگي انسان آميخته با اعمالي است که نازله صفات و عقايد او مي باشد و همه اعمال با صور حقيقي خود ملازم و همراه او خواهد بود. جزا، مرتبه‌اي از عمل است که به ظهور تام خود رسيده است. در دستگاه الهي، جزاي اعمال، در يک نظام متقن به هم پيوسته که اصول خاصي بر همه اجزاي آن حاکم است محاسبه مي گردد. شناخت قواعد جزا يعني شناخت قواعد زندگي ، که موجب تصحيح اعمال و رفتار و در نهايت موجب اصلاح و هدايت انسان مي گردد. نظام جزاي اعمال در دستگاه الهي داراي مباني و احکام گسترده اي است که اجمالي از آن دراين پايان‌نامه مطرح گرديده است. مباني آن عبارت است از : مالکيت مطلق خداوند بر انسان اقتضاي خضوع در برابر ساحت ربوبي دارد و گرويدن به دين و اطاعت از تکليف الهي خضوع در برابر پرودگار است. جزا نتيجه تکليف است و تکليف به شرط اختيار فرض دارد و علت تکليف ، تکامل انسان است. ميزان در قيامت حق است و هر عملي با بهترين و کاملترين آن سنجيده مي گردد و عمل انبياء و اوصياء ميزان سنجش اعمال است. در نسبت نامتناهي ميان مولاي کريم و بنده پست حقير، هر تمردي از اوامر او مشمول عقوبت عظيم و هلاکت ابدي مي گردد ، اما جريان سبقت رحمت حق بر غضبش بر همه اصول و قواعد نظام جزا حاکم است. انسان در همين عالم هم به جزاي عمل خود متنعم يا معذب است. تکفير يعني پوشيده شدن بعضي از گناهان به سبب دوري از بعضي گناهان ديگر، و تضاعف يعني جزاي دو برابر، يا چند برابر كه جزاي آن بسيار گسترده است و تا ده برابر و بيشتر خواهد بود و عمل بد به خاطر عدم ملائمت با فطرت ، جزاي محدود و مطابق با عمل خواهد داشت. براساس يک قانون کلي الهي فرع هر چيز به اصل خودش ملحق مي شود و اين در نظام الحاق اعمال به ذوات هم سريان دارد. توبه که رجوع خاص به سوي خداست با عمل صالح از عوامل تبديل سيئات به حسنات است ، و تبديل حکم ديگري از نظام جزا است . و با جاري شدن احکام حبط ، بعضي اعمال موجب بطلان بعضي اعمال ديگر مي شود که به مقدار تأثير عمل بر نفس و يا اعتقاد، اثرحبط شديد تر و اساسي تر خواهد بود.



قرآن پژوهی
پايگاه تخصصي ترجمه قرآن كريم
دائرة المعارف قرآن كريم (9جلد)
فرهنگ قرآن (24جلد)
تفسير راهنما (20 جلد)
فرهنگ موضوعي تفاسير (3 جلد)
دانشنامه موضوعي مقالات قرآنی
جرعه اي از زلال قرآن
کتابخانه دیجیتالی آثار
پرسمان هاي قرآني
درآمدی بر اجتهاد از منظر قرآن

اطلاع رسانی قرآنی
نرم افزار های مرکز
كتابخانه تخصصي قرآن
جديدترين مقالات قرآني
كتب جديد قرآني
پايان نامه هاي قرآني
معرفی نشریات قرآنی
معرفی قرآن پژوهان
پايگاه هاي قرآن پژوهي
نرم افزارهاي قرآني
فصلنامه پژوهش هاي قرآني